Det er faktisk lidt betænkeligt, at der er gået så meget mode i tøj til helt små børn, bemærkede min kollega, Henny, som jeg arbejder meget sammen med i den børnetøjsforretning, hvor vi begge to er ansat på deltid. For mange år siden var det sådan, at forældrene kom ind med deres små poder for at købe noget fornuftigt til dem, og den gang gik man ikke så meget op i mærket eller hvor smart, tøjet så ud. I dag købes meget jo online.
Jeg kunne ikke dy mig for at protestere lidt, for det er jo netop moden, der giver os smør på brødet, for nu handler det ikke kun om, at for eksempel en flyverdragt er blevet slidt, nu skal den udskiftes, hvis den ikke længere er moderne. Henny nævnte, at for et par generationer siden gik typisk flyverdragter ofte i arv fra det ældste barn til den eller dem, der kom til senere, men det kan vi da se på omsætningen ikke længere er tilfældet.
Selv har jeg da også lagt mærke til, at mode betyder en del, når der skal købes tøj til de små. Det gælder efter min mening mest pigetøj, men hvis det for eksempel bliver moderne med en illustration af Batman på brystet af noget tøj, så kan drengene også finde på at skulle være med på moden.
Ny mode skabes
Men det er da tydeligt, at tøjfabrikanterne arbejder på at følge moden og i mange tilfælde selv skabe en ny mode for at gøre sidste sæson kollektion forældet. Men vi har nu også mange kunder, der gerne benytter sig af for eksempel et godt flyverdragt tilbud, som vi hvert efterår har for at få solgt den foregående vinters kollektion ud. Og der kan være rigtig mange penge at spare, skulle jeg hilse og sige.
Henny, der nærmer sig pensionsalderen, tænker nok ikke så meget på forretningens omsætning, for hun er godt tilfreds, så længe hun får sin løn. Derfor er hun heller ikke så tilbøjelig til at forsøge at presse kunderne til at købe noget mere, end det de er kommet for.
Det oplevede jeg her i dag, da en mor kom ind med sin lille dreng for at købe et par termostøvler til knægten. Henny ekspederede på helt almindelig vis, og hun hjalp selvfølgelig med at finde de rigtige støvler i den rigtige størrelse, og så var moderen godt tilfreds.
Havde det nu været mig, ville jeg have foreslået moderen, at drengen også skulle have et sæt termotøj til børn i en farve, der matchede støvlerne, og i den type situationer har jeg da meget tit held med at få solgt noget mere. Men sådan er Henny ikke, hun tænker slet ikke i de baner, for sådan gjorde man nok ikke, da hun var yngre.
Men pyt med det, for Henny er en dejlig kollega, og vi ser faktisk ens på de fleste ting, og vi nyder begge to at sælge tøj til børn, for vi oplever stort set altid kun glade kunder, og det er dejligt at se de små blive glade for deres nye tøj.
Lidt overraskende for os har det dog været at konstatere, at mange forældre faktisk tager lån eller åbner en kassekredit for at kunne følge med i kravene om modetøj fra deres børn. Det havde vi alligevel ikke set komme, selvom det jo er ganske nemt på hjemmesider som for eksempel denne: https://billige-kviklån.dk/