Hvis du står op og glæder dig til at komme på arbejde, så er du helt sikkert ansat på en arbejdsplads, hvor der er masser af humor. Humor på arbejdspladsen er nemlig en kilde til din trivsel. Og hvis du glæder dig til mange timers arbejde hver dag, så er du heldig. At der er humor, og at I forstår hinanden på jobbet, er godt for den virksomhed, du arbejder for. Det er faktisk også godt for dig og dit privatliv. Det er nemlig sådan, at godt humør smitter af på andre. Og det giver dig også et godt helbred. Humor og latter producerer nemlig nogle hormoner, som er gode for os.
Værn om glæden
Derfor skal du også værne om den arbejdsglæde, som I har på dit arbejde. Du skal gøre alt, hvad du kan, for ikke at lade dig påvirke af at en kollega måske har en dårlig dag. Det kan vi alle have. Var du klar over dette? Jeg var ikke. Men jeg hørte om det, da jeg lyttede til et foredrag om arbejdsglæde med Rune Green. Det var en meget dygtig – og underholdende foredragsholder, som fortalte om det.
Har du nogensinde tænkt over, at latter producerer sunde hormoner? Har du nogensinde fået tips til, hvad du kan gøre for, at du og dine kollegaer trives godt? Du har da oplevet, at dit barns gode humør smitter af på dig. Så hvorfor skulle det ikke også gå den anden vej: Når du kommer hjem fra arbejde i godt humør, så bliver din familie glad.
Jeg havde ikke tænkt over disse ting. Men nu – efter at have hørt foredraget – ved jeg meget mere om, hvad humor kan gøre for os. Og det er ikke småting. Det har jo vist sig, at på de arbejdspladser, hvor der er arbejdsglæde og humor, der bliver der generelt registreret meget færre sygedage! Det er da tankevækkende, ikke?
Pleje sine interesser
Alle mennesker har en eller anden interesse, som de gerne vil pleje. De lytter måske til foredrag om moderne design. De går måske til koncerter. Eller de læser om, hvordan vores hjerne fungerer. Selv har du den mærkelige interesse, der handler om trivsel og menneskelige relationer på arbejdspladser. Hvorfra det kommer, kan du ikke definere. Det er også lige meget. Det vigtige er, at du er interesseret og derfor opsøger ny viden om emnet. Derfor var det her foredrag om arbejdsglæde lige et, du absolut skulle høre. Og det er du rigtigt glad for, at du gjorde.
Fantastisk foredragsholder
Det var nemlig en rigtig dygtig foredragsholder, som talte til jer. I var en lille skare mennesker. Syv personer i alt. I fik dog meget ud af foredraget. Bl.a. fik du selv en meget større indsigt i, hvad humor på arbejdspladsen betyder for almindelige menneskers trivsel. Ja, faktisk, så fik du sat humor i et helt nyt perspektiv. Du havde ikke tænkt på, at humor kan være nøglen til et godt liv – sådan kvalitetsmæssigt – og både mentalt og fysisk. Dine ’studier’ har mere koncentreret sig om stressfaktorerne, som opstår på arbejdspladserne.
Men her kom så en foredragsholder, der faktisk fortalte om, hvordan gode relationer på en arbejdsplads kan opbygges via humor. Værdifulde tanker. Og mange ting at tænke over. Foredraget har givet dig meget at arbejde med i din fritid. Og så har det faktisk også givet dig en masse små tips til, hvordan du selv kan bidrage til større arbejdsglæde på din egen arbejdsplads. Det er her, du vil forsøge at afprøve nogle af de små tips, som foredragsholderen gav jer. Du ved, at du muligvis ikke får succes med at skabe større arbejdsglæde ved at bruge din humor på arbejdspladsen i første omgang. Men måske kan dine forsøg åbne nye, små og bedre relationer på dit arbejde.